3 kwietnia 2022 Udostępnij

Co to jest uderzenie tłoka? (i dlaczego występuje)

Jeśli Twój pojazd wydaje stukający lub grzechoczący dźwięk, może to być uderzenie tłoka. W wielu przypadkach ten przerażający dźwięk oznacza, że jeden lub więcej tłoków uległo uszkodzeniu. Jednak prawdopodobnie nigdy nie usłyszysz tego odgłosu w nowszym pojeździe, ponieważ występuje on prawie wyłącznie w starszych modelach samochodów.

Omówimy, czym jest trzaskanie tłoka i co może być jego przyczyną. Przyjrzymy się także sposobom naprawy tego zjawiska. Zacznijmy od podstawowych informacji.

Spis treści pokaż Co to jest uderzenie tłoka? Co jest przyczyną uderzeń tłoka? 1. Lampka kontrolna silnika 2. Spalony tłok Jak naprawić uderzenie tłoka

Co to jest uderzenie tłoka?

Uderzenie tłoka występuje, gdy tłok obraca się w cylindrze. Zamiast poruszać się wyłącznie w górę i w dół, jak powinien, obraca się tam i z powrotem. W wielu przypadkach oznacza to, że w cylindrze jest zbyt dużo miejsca dla tłoka.

Patrz poniższy rysunek:

Gdy wszystko działa normalnie, tłok powinien być utrzymywany w miejscu przez ścianki. Gdy spód tłoka uderza w ścianki cylindra, słychać stukanie i grzechotanie.

W miarę starzenia się samochodów, z powodu normalnego zużycia, pojawia się stukanie tłoka. W wielu przypadkach hałas jest głośniejszy podczas pracy na biegu jałowym. Jak już powiedzieliśmy, w nowszych modelach samochodów uderzenia tłoka występują bardzo rzadko, dlatego zdecydowanie zalecamy przeprowadzenie prawidłowej diagnostyki przed rozebraniem silnika.

ZWIĄZANE: Co to jest stukanie drążków?

Co powoduje uderzenia tłoka?

Główną przyczyną uderzeń tłoka są zużyte tłoki lub ścianki cylindra, co powoduje powstanie zbyt dużej odległości między tłokiem a ścianką cylindra. Gdy luz między tłokiem a ścianką staje się zbyt duży, tłok zaczyna kołysać się na boki, co powoduje tzw. uderzenie tłoka.

Zdarza się to częściej w blokach aluminiowych niż żelaznych. Dodatkowo, przy pierwszym uruchomieniu silnika może być głośniejsze uderzenie tłoka z powodu dodatkowego luzu na zimno.

W nowoczesnych pojazdach sterownik ECU alarmuje, jeśli odchylenia tłoka od normy w ogóle nie występują. Niestety, jedynym sposobem radzenia sobie z uderzeniami tłoka jest ustalenie przyczyny i naprawa problemu.

ZWIĄZANE: 6 przyczyn stukania lub pykania silnika samochodowego

1. Lampka kontrolna silnika

Jeśli tłok zaczyna szwankować, może zapalić się kontrolka Check Engine. W nowoczesnych pojazdach pokładowy system diagnostyczny wysyła kod błędu, gdy coś jest nie tak.

Dzięki skanerowi OBDII można sprawdzić, który dokładnie cylinder jest uszkodzony. Stukanie może być jednak również spowodowane innymi problemami, takimi jak zanieczyszczony wtryskiwacz paliwa lub problemy z układem zapłonowym.

2. Spalony tłok

Wtryskiwacze paliwa mogą z czasem ulec zanieczyszczeniu. Jeśli nie będzie to kontrolowane, zabrudzony wtryskiwacz paliwa może doprowadzić do powstania dziury w górnej części tłoka.

Ponadto używanie niewłaściwych świec zapłonowych może prowadzić do spalenia tłoków. Jedynym sposobem na sprawdzenie tego problemu jest otwarcie górnej części silnika.

Jak naprawić uderzenie tłoka

Zrozumienie, czym jest trzaskanie tłoka, pomoże Ci dowiedzieć się, jak je naprawić. Aby całkowicie naprawić problem, należy ustalić, co jest jego przyczyną. Należy zacząć od sprawdzenia stanu tłoków. Wymaga to rozebrania silnika na części. Jeśli nie ma się do tego odpowiedniego doświadczenia, należy oddać pojazd do licencjonowanego mechanika.

W większości przypadków uderzenia tłoka są spowodowane stukaniem tej istotnej części w cylindrach. W takim przypadku jedynym sposobem rozwiązania problemu jest zakup nowego tłoka. Przed przystąpieniem do naprawy należy przeprowadzić test sprężania silnika. Jeśli z silnikiem są inne problemy lub jeśli pojazd jest starszy, wymiana tłoka może nie być opłacalna.

Jeśli zdecydujesz się na wymianę tłoka, pamiętaj o wymianie pierścieni na nowe. Wadliwe pierścienie tłokowe mogły być przyczyną niektórych problemów, z którymi się borykasz. Ponadto teraz jest odpowiedni czas na wymianę pierścieni tłokowych, ponieważ silnik jest już rozebrany.

Wymiana tłoka może kosztować 1000 USD lub więcej, co sprawia, że jest to bardzo kosztowna naprawa. Dlatego wiele osób posiadających starsze pojazdy decyduje się w ogóle nie wymieniać tłoka. Na początku uszkodzony tłok będzie powodował dużo hałasu, ale może nie doprowadzić do trwałych uszkodzeń. Jeśli planujesz zachować swój pojazd, warto wymienić tłok, zanim doprowadzi do poważniejszych uszkodzeń silnika.

E-pisanieprac.pl