20 maja 2021 Udostępnij

Jaguar E-Type V12 Series 3 - Legenda powołana do życia na UF

UF wykonało zabiegi detailingowe na szerokiej gamie pojazdów, od nowoczesnych samochodów sportowych i supersamochodów po mniej egzotyczne, ale nadal ukochane samochody codziennego użytku. Ponadto studio kosmetycznie odrestaurowało wiele klasycznych pojazdów, w tym kilka egzemplarzy kultowego Astona Martina DB5, Ex-Works Forda Escorta oraz Mercedesa 280 SL "Pagoda". Biorąc pod uwagę, że technologie zmieniły się na przestrzeni lat, klasyczne samochody wymagają nieco innego podejścia, ponieważ ich powłoki lakiernicze stanowią inne wyzwanie niż nowoczesne lakiery bezbarwne.

Każdy klasyczny samochód jest zupełnie inny do pracy, co czyni je szczególnie interesującymi. Biorąc pod uwagę ich wiek, niektóre z nich na pewno były przemalowywane i dlatego nigdy nie masz pewności, z czym masz do czynienia, dopóki nie wprowadzisz samochodu do studia. Wiele z nich ma chromowane druciane felgi, więc ich detailing jest o wiele bardziej skomplikowanym procesem niż w przypadku nowoczesnych felg aluminiowych. Proces produkcji również był inny; nowoczesne samochody mają podwozia, które są znacznie lepiej chronione przed żywiołami, podczas gdy niektóre klasyki mogą wymagać uwagi ze względu na rdzę. Jak mawiał Forest Gump - życie jest jak pudełko czekoladek, nigdy nie wiesz, co ci się trafi! - Matt Back, UF Detailing Studio

E-Type, produkowany w latach 1961-1975, łączył osiągi z eleganckimi, sportowymi liniami i ceną, która w tamtych czasach czyniła go dostępnym dla szerokiej publiczności. Jednakże, producenci nadwozi mieli tendencję do pozostawiania niewidocznych części karoserii bez malowania (oszczędność kosztów), a konstrukcja skrzyni pozwalała na gromadzenie się wody wzdłuż wewnętrznej strony progów, co powodowało, że wiele z tych samochodów po prostu rdzewiało. Pozostała około połowa z oryginalnych 15,000 egzemplarzy serii 3 E-Type, a znalezienie wolnego od rdzy, całkowicie oryginalnego modelu jest trudne, a ich ceny są zapierające dech w piersiach! Ten konkretny E-Type był szczególną pasją dla właściciela, do tego stopnia, że znajduje się w specjalnie zbudowanym garażu, wyposażonym w kontrolę temperatury i wilgotności, aby zachować integralność metali. Mimo że spędza zimę schowany, wiosną, gdy tylko pojawia się pierwsza oznaka dobrej pogody, wyjeżdża - został kupiony, aby nim jeździć, a nie tylko przechowywać i podziwiać! Właściciel jeździ nim tylko z opuszczonym dachem, aby móc rozkoszować się wiatrem we włosach i rozkoszować się zapachem gorącego oleju i benzyny, który towarzyszy wielu klasycznym samochodom. Według niego, E-Type został stworzony do jazdy w ten sposób i jest to część doświadczenia. Z tego samego powodu przeprowadza on wszystkie regularne prace konserwacyjne i określa siebie jako prawdziwego entuzjastę samochodów, a nie tylko "benzyniarza".

Po zakupie samochodu około siedem lat temu, właściciel spędził trochę czasu na porządkowaniu rzeczy. Wcześniej E-Type nosił osobiste tablice rejestracyjne, a kiedy zmienił się właściciel, DVLA przypisała mu rejestrację związaną z wiekiem, aczkolwiek przypadkową. Dzięki dokładnym badaniom, obecny właściciel odkrył, że oryginalna tablica rejestracyjna z 1974 roku jest dostępna i natychmiast załatwił jej ponowne przypisanie do samochodu.

Wkrótce potem, złożył wniosek o Jaguar Heritage Trust Certificate. Jest to wydane przez Jaguar Daimler Heritage Trust, zarejestrowana organizacja charytatywna edukacyjna, której celem jest zachowanie historii Jaguar Cars Limited. Głównym celem Trustu jest zbieranie i zachowanie pojazdów i innych przedmiotów związanych z historią, rozwojem przemysłowym i wpływem społecznym Jaguara i jego spółek stowarzyszonych. Certyfikat Dziedzictwa jest dostępny dla właścicieli samochodów Jaguar, które mają więcej niż dziesięć lat. Każdy certyfikat posiada unikalny numer certyfikatu Production Record Trace i potwierdza pochodzenie pojazdu. Szczegóły obejmują informacje zaczerpnięte z oryginalnych zapisów, potwierdzające numery silnika i podwozia, schematy kolorów, daty budowy i wysyłki, jak również miejsce przeznaczenia samochodu. W niektórych przypadkach, o ile informacje te są dostępne, podano również nazwisko właściciela i pierwszą datę rejestracji. Certyfikat jest ważną częścią dokumentacji pojazdu i dla właścicieli, którzy są pasjonatami swoich Jaguarów, jest to niezbędny element.

Właściciel "VPL 382M" jest dotychczasowym klientem UF. W maju przyprowadził swojego Forda Mustanga do studia w Brands Hatch, aby uzyskać ochronę nowego samochodu. Był pod wrażeniem rezultatów i dostrzegł korzyści płynące z posiadania twardej, trwałej powłoki ceramicznej chroniącej lakier bezbarwny Mustanga. Okazało się, że jego E-Type miał wyjątkowo miękki lakier, który bardzo łatwo się rysował. Było to wynikiem poprzedniego lakierowania gołego metalu, który nie został zabezpieczony lakierem bezbarwnym. Aby spróbować temu zaradzić, właściciel opracował staranny proces mycia, który miał na celu nie tylko uniknięcie problemu zbierania się wody w progach, ale także uniknięcie powstawania wirów i rys na lakierze. Jednak proces ten przynosił ograniczone rezultaty, więc zachwycony rezultatami Mustanga i świadomy właściwości ceramicznych uszczelniaczy odpornych na zarysowania, zarezerwował E-Type'a na zabieg wzmacniania połysku i ochrony kół.

Karoseria była czysta, kiedy przybyła do studia, więc mając na uwadze potencjalne problemy z rdzą i aby uniknąć wnikania wody, lakier został oczyszczony parą, po jednym fragmencie panelu na raz.

Para jest bardzo skuteczna w zmiękczaniu drobnych zanieczyszczeń i pozostałości starego wosku, dzięki czemu można je bezpiecznie zetrzeć za pomocą ultramiękkiej mikrofibry. - Matt Back, UF Detailing Studio

Proces czyszczenia parą jest również idealny dla drucianych kół oraz do dotarcia w głąb wnęk kratek wentylacyjnych. Po zakończeniu tych czynności, E-Type został ostrożnie umieszczony na rampie hydraulicznej, co jest procesem wymagającym niezwykłej ostrożności, aby upewnić się, że punkty podparcia ciężaru są prawidłowo ustawione, ponieważ w przeciwnym razie może to trwale uszkodzić strukturę samochodu. Po umieszczeniu na rampie zdjęto zablokowane centralnie druciane koła, aby można je było w pełni wyczyścić i zabezpieczyć.

Druciane koła zatrzymują wodę, więc zastosowanie ochrony jest niezbędne, aby zapobiec tworzeniu się rdzy. Było to szczególnie ważne w przypadku tych kół, ponieważ są one oryginalne, wraz z oryginalnymi śrubami centralnymi. Po demontażu, koła zostały oczyszczone parą i wysuszone. Zostały delikatnie wypolerowane ręcznie, a następnie zabezpieczone przy użyciu wosku Swissvax Autobahn Carnauba Wheel Wax. - Matowy tył

Jasne elementy zostały wypolerowane przy użyciu pasty Britemax Easy Cut Metal Polish, która wykorzystuje kombinację rozpuszczalników i chemicznych środków czyszczących do usunięcia lekkiej rdzy, a także zmatowienia i utlenienia. Chrom został następnie zabezpieczony przy użyciu Autobahn Wheel Wax. Autobahn to ręcznie wylewany wosk na bazie carnauby firmy Swissvax, twórcy i producenci ekskluzywnych produktów do pielęgnacji samochodów. Wosk ten odpycha wodę i zanieczyszczenia wodorozcieńczalne, oleje, a także pomaga hamować osadzanie się pyłu hamulcowego. Zabezpieczone powierzchnie są łatwiejsze do utrzymania w czystości podczas cotygodniowego mycia. Dzięki naturalnym składnikom, Autobahn jest idealny do delikatnych wykończeń felg, takich jak chrom, a jego dodatkową zaletą jest nadawanie olśniewającego połysku.

Przed polerowaniem maszynowym dokonywano odczytów głębokości lakieru i zapisywano je w karcie oceny pojazdu.

Odczyty głębokości lakieru są zawsze ważne, a tym bardziej w tym przypadku, ponieważ bez lakieru bezbarwnego, potencjał wypalenia przez lakier jest zwiększony. W tym przypadku jednak, odczyty były więcej niż wystarczające, aby ułatwić proces polerowania maszynowego. - Matt Back, UF Detailing Studio

Dokładne oględziny lakieru ujawniły ślady szlifowania po poprzednim polerowaniu maszynowym, zadrapania i wichrowania. Ponieważ lakier był miękki, zastosowano wiele kombinacji padów i mieszanek, aby znaleźć najbardziej efektywne rozwiązanie.

Żółty pad polerski Koch-Chemie ma dość gruby profil, dzięki czemu bardzo dobrze radził sobie z manewrowaniem po konturach pojazdu, szczególnie przy bezpośrednim działaniu obrotowym PE14-2. Na innych odcinkach kombinacja ta nie była jednak idealna, więc zmieniłem polerkę na RUPES Duetto dual action z padem polerskim RUPES Medium Green i Menzerna Heavy Cut 400. Niski profil pada RUPES zapewnia lepsze sprzężenie zwrotne w maszynie, a Menzerna dobrze sprawdza się przy miękkim lakierze. Do wąskich obszarów karoserii użyłem RUPES LHR 75E Mini, ponieważ mniejszy rzut ułatwia korektę wzdłuż podłużnic i zamków drzwi. - Matt Back, UF Detailing Studio

Wykończenie zostało przeprowadzone przy użyciu RUPES Duetto z Kamikaze Collection Banzai Dynamics Black Finishing Pad i Kamikaze Collection Ichiban Finishing Compound. Kamikaze Collection to japoński projektant i producent innowacyjnych produktów do pielęgnacji samochodów, w których zastosowano najnowsze technologie. Produkty Kamikaze Collection zostały sformułowane i opracowane z myślą o miękkich japońskich lakierach samochodowych, co czyni je idealnym wyborem dla lakieru E-Type.

jaguar

Miękkie lakiery i uszczelniacze ceramiczne nie zawsze stanowią idealne połączenie, ponieważ chemiczna formuła tych powłok może powodować ślady na lakierze podczas aplikacji, niezależnie od tego, jak starannie zostaną one wypolerowane po wstępnym utwardzeniu. Dlatego też zastosowano hybrydę wosku Infinity Wax z kolekcji Kamikaze. Infinity łączy ceramiczne elementy powłoki z naturalną carnaubą, aby zapewnić to, co najlepsze z obu światów: ceramiczne elementy zapewniają zwiększoną trwałość i ochronę, podczas gdy naturalna carnauba podkreśla ciepło lakieru Signal Red.

Infinity Wax musi być mieszany przez 60 sekund, aby aktywować składniki ceramiczne. Następnie miękki, kremowy wosk nakłada się cienką, jednolitą warstwą i pozostawia do utwardzenia na co najmniej dziewięćdziesiąt minut. W tym czasie elementy ceramiczne łączą się z lakierem tworząc silne wiązania chemiczne, które zwiększają ochronę i trwałość powłoki. Na koniec, pozostałości zostały wypolerowane ręcznie przy użyciu czarnych ręczników 500 GSM Kamikaze Collection Ninja.

 

 

 

 

E-pisanieprac.pl