25 kwietnia 2022 Udostępnij

Śruba w oponie - co robić i czy jest niebezpieczna podczas jazdy?

Opony są podatne na wbicie w gumę praktycznie wszystkiego - od gwoździa po śrubę. Gdy w oponie znajdzie się śruba, trzeba wiedzieć, co robić. Czy jechać dalej, czy od razu oddać do naprawy? Są to pytania, na które warto znać odpowiedź, zanim staniemy w obliczu takiej sytuacji.

W tym przewodniku omawiamy, co należy zrobić z wkrętem w oponie. Omówimy też powody, dla których warto ją naprawić, a nie rozważać jej wymiany. Jeśli zdecydujemy się na naprawę, przedstawiamy również kroki, jakie należy podjąć.

Spis treści pokaz Co zrobić z wkrętem w oponie? Naprawa a wymiana: Śruba w oponie 1. Miejsce przebicia 2. Przebity przedmiot 3. Wiek opony 4. Poziom ryzyka 5. Osoba prowadząca samochód Jak naprawić przebitą oponę Czy jazda z wkrętem w oponie jest bezpieczna? Koszt naprawy przebitej opony

Co zrobić z wkrętem w oponie?

Jeśli śruba weszła w oponę w pobliżu lub w ścianie bocznej, należy ją wymienić. Być może uda się uzupełnić powietrze w oponie, aby dojechać do warsztatu. Jeśli jednak śruba weszła w bieżnik opony, może się okazać, że da się ją naprawić. Jeśli nie ma się pewności, należy zlecić to fachowcowi.

Śruba może tymczasowo zatykać powstałą dziurę. Za każdym razem, gdy opona się obraca, śruba przesuwa się w otworze, tworząc większą powierzchnię niż na początku. W takiej sytuacji powietrze zacznie się ulatniać, a dziura może stać się nie do naprawienia. Ponadto opona może wybuchnąć.

Jeśli z opony wydobywa się syczący dźwięk, należy zjechać na pobocze i wymienić ją na zapasową. Ostatnią rzeczą, z jaką chciałoby się mieć do czynienia, jest rozerwanie opony podczas próby dotarcia do warsztatu.

Naprawa a wymiana: Wkręcanie śruby w oponę

1. Miejsce przebicia

Najważniejszą kwestią jest to, gdzie opona została przebita. Jeśli śruba wbiła się w bieżnik opony, prawdopodobnie da się ją naprawić.

Jeśli jednak śruba wbiła się w bok opony, nie pozostaje nic innego, jak ją wymienić. Kłopot pojawia się, gdy śruba znajdzie się między ścianą boczną a bieżnikiem. W większości przypadków najlepiej po prostu wymienić oponę i spać spokojnie.

RELATED: Co to jest uszkodzenie ściany bocznej opony (i kiedy należy wymienić oponę)?

2. Przebity przedmiot

Opona przebita gwoździem jest często łatwiejsza do naprawienia niż jakikolwiek inny przedmiot. Gwóźdź pozostawia maleńką dziurkę, którą łatwo załatać.

Śruby powodują więcej uszkodzeń, ponieważ nie są gładkie i proste jak gwóźdź. Gwinty tworzą poszarpaną dziurę, która jest trudniejsza do naprawienia.

RELATED: Gwóźdź w oponie - czy jazda z gwoździem w oponie jest bezpieczna?

3. Wiek opony

Nowiutkie opony są tak samo podatne na rozerwanie przez śrubę, jak opony starsze. Jednak w przypadku opon, które dopiero co zostały zamontowane, naprawa dziury może być bardziej prawdopodobna.

Należy dokładnie rozważyć koszty ewentualnego rozerwania opony. Zniszczenie osi i zawieszenia lub spowodowanie wypadku będzie o wiele droższe niż wymiana opony.

4. Poziom ryzyka

Jaki poziom ryzyka jesteś gotowy podjąć? Jeśli zadowala Cię tylko całkowity spokój, musisz wymienić oponę.

Jeśli jednak chcesz, aby dziura została załatana, upewnij się, że wybrałeś przynajmniej renomowany warsztat. Wybór mechaników z doświadczeniem i odpowiednim wyposażeniem pozwala nieco zmniejszyć ryzyko.

5. Osoba kierująca samochodem

Ostatnią kwestią jest to, kto będzie najczęściej prowadził samochód. Jeśli to Ty prowadzisz samochód, znacznie łatwiej jest podjąć ryzyko dla siebie.

Jeśli samochód prowadzi współmałżonek lub babcia, może lepiej wymienić oponę. Niektórzy ludzie mogą nie być tak przygotowani, aby poradzić sobie z ewentualnym przebiciem opony.

Jak naprawić przebitą oponę

Jeśli opona ma być naprawiona, należy oddać ją do wykwalifikowanego warsztatu. Można to jednak zrobić samodzielnie, jeśli ma się odpowiednią wiedzę. Potrzebne będą także specjalne narzędzia, takie jak zestaw do zmiany opon. Oto kilka podstawowych czynności, które należy rozważyć:

  1. Zdjąć oponę z samochodu i zdjąć ją z obręczy.
  2. Wykręcić śrubę za łeb za pomocą szczypiec. Wyciągnąć ją powoli.
  3. Spryskać dziurę po przebiciu roztworem do polerowania.
  4. Wypolerować oponę za pomocą maszyny i papieru ściernego. Wykonywać ruchy okrężne.
  5. Wyczyścić wnętrze opony za pomocą rozpuszczalnika.
  6. Nałożyć cement gumowy na miejsce, w którym zostanie umieszczona łata.
  7. Usunąć lepką część z łaty do opon radialnych.
  8. Przykleić łatkę do wewnętrznej strony otworu. Łata ma pokryć cały otwór.
  9. Do przyklejenia łatki potrzebne jest narzędzie do walcowania. Rolować je we wszystkich kierunkach, upewniając się, że cała łata została dotknięta. Narzędzie to pomaga usunąć pęcherzyki powietrza z łatki, dzięki czemu lepiej się ona przykleja.
  10. Założyć oponę z powrotem na obręcz i napompować ją.
  11. Sprawdzić, czy nie ma żadnych wycieków powietrza.
  12. Założyć oponę z powrotem na samochód. Najlepiej obserwować ją przez kilka pierwszych dni, aby mieć pewność, że naprawa jest solidna.

Wskazówki będą się nieco różnić, jeśli zastosowana łata zawiera również korek. Są one powszechnie używane w sklepach z oponami do naprawy przebitych opon.

Czy jazda z wkrętem w oponie jest bezpieczna?

Gdy śruba po raz pierwszy dostanie się do opony, najpilniejszą kwestią jest to, czy utrzyma się ciśnienie powietrza. Ponadto trzeba się zastanowić, co się stanie, jeśli natychmiast nie usuniemy śruby z opony. W trakcie jazdy powierzchnia może stać się niestabilna, co może doprowadzić do oddzielenia się bieżnika.

Kontynuując jazdę na oponie z wkręconą śrubą, można spowodować jeszcze większe szkody. Ponadto prawdopodobieństwo rozerwania opony wzrasta, gdy śruba znajduje się w ścianie bocznej opony. W przypadku stwierdzenia wkrętu w ścianie bocznej często najlepiej jest założyć oponę zapasową, tak dla pewności.

Niektórzy wybierają wszelkie sposoby, aby jechać na przebitej oponie i nadal napełniać ją powietrzem. Myślą, że i tak trzeba będzie wymienić oponę, więc równie dobrze można na tym zarobić. To dobrze, ale można narazić siebie i innych na niebezpieczeństwo, zwłaszcza gdy dziura się powiększy i opona nagle straci powietrze.

Najlepiej byłoby, gdyby przebita opona została natychmiast naprawiona. Jeśli da się to naprawić, można skorzystać z tej możliwości. Jeśli opona wymaga wymiany, należy założyć nową. Koszty, które poniesiesz teraz, są niczym w porównaniu z tym, co stanie się, gdy spowodujesz poważny wypadek. Nie należy ryzykować.

Koszt naprawy przebitej opony

Jeśli oponę można naprawić, koszt naprawy może wynieść od 10 do 25 dolarów. Wizyta nie powinna trwać dłużej niż trzydzieści minut, więc nie trzeba będzie czekać na naprawę.

Niektóre warsztaty pokrywają koszty naprawy przebitych opon, jeżeli przy zakupie opon uwzględniono ubezpieczenie od ryzyka związanego z ruchem drogowym. Jeśli dysponujesz odpowiednim sprzętem i wiedzą, możesz także samodzielnie zająć się naprawą. Jednak biorąc pod uwagę koszty, często lepiej jest zaufać lokalnemu warsztatowi.

E-pisanieprac.pl